Istoria Seat: popularitatea, decaderea si revenirea

Firma Seat este una dintre cele mai cunoscute companii de masini din lume, fiind infiintata in anul 1950 in Spania, avand ca scop popularizarea folosirea automobilelor in Spania postbelica. Aceasta a fost infiintata cu sprijinul principalului constructor de masini, compania italieneasca Fiat, iar numele este, de fapt, un acronim: Sociedat Espanola de Automoviles de Turismo, care inseamna Societatea spaniola de automobile turisme.

Productia a inceput la data de cinci iunie 1953, iar primul automobil a iesit de pe banda cateva luni mai tarziu, pe 13 noiembrie. Seat producea sub aceasta emblema, de fapt, modele Fiat, diferentele fata de produsele acestora fiind mici. De exemplu, Seat Panda era bazat pe Fiat Panda, iar Seat 600 pe Fiat 600. In momentul in care constructorul italian s-a retras, Ronda a devenit prima masina produsa sub noua emblema, purtand numele unui oras din sudul Spaniei.

In 1986, Volkswagen a devenit actionar majoritar, dupa ce semnase un contract de cooperare cu Seat, iar in 1990 a devenit actionarul unic al firmei. In afara Europei, unele modele produse de Seat, precum Ibiza, Inca si Cordoba, sunt prezentate sunt numele companiei Volkswagen. In Africa de Sud, aceste trei modele sunt cunoscute sub numele de Volkswagen Polo Playa, Volkswagen Caddy si Volkswagen Polo Classic.

In prezent, Seat are o imagine agresiva, avand ca public tinta tinerii, promovand masini tip sport, precum Ibiza si Leon. Acestea beneficiaza de popularitate si datorita faptului ca piese originale Seat se pot gasi foarte usor.

Compania este disponibila in 70 de tari, precum Spania (evident), Romania, Republica Moldova, Rusia, Franta, Germania, Venezuela si Mexic. Intrarea marcii pe piata mexicana, dar nu si pe restul tarilor din America de Nord se explica prin faptul ca legislatia mexicana este mult mai putin restrictiva in anumite privinte, precum emisiile poluante sau masurile de siguranta. In prezent, Seat doreste sa se extinda mai mult sub aripa protectoare a Volkswagen in zone precum Asia si Orientul Mijlociu.

In Romania, marca a debutat la sfarsitul anilor 1990, bucurandu-se de o popularitate constanta pana in 2008. De exemplu, in primele cinci luni ale anului 2007 au fost livrate 1.676 de masini, cu mai mult de 300 de masini care fusesera distribuite in aceeasi perioada din anul precedent. La sfarsitul anului 2007, cota de piata era de 30% din segmentul masinilor de import. In 2008, firma reusise sa livreze aproape 4.000 de masini in Romania, fiind in continua crestere. Instalarea crizei economice, insa, avea sa afecteze puternic compania.

Intre 2008 si 2013, Seat a scazut cu 78% din vanzarile pe piata locala, fiind cea mai puternica dintre cele patru marci ale portofoliului Porsche Romania: Skoda s-a aflat aproape, cu 76%, in timp ce Audi a scazut cu “doar” 40%. Lucrurile au intrat pe un fagas normal incepand cu 2013, cand vanzarile au crescut cu 31%, lucru tradus in doar 850 de masini, insa – dintre acestea, cel mai de succes au fost Toledo si Leon.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *